Maria Montessori var en av de første som forsto nødvendigheten av å ivareta barns emosjonelle utvikling for å legge til rette for å gi elever anledningen til å utvikle seg til sitt fulle potensial og lære for livet. For å støtte utviklingen av sosiale ferdigheter, emosjonell intelligens og intellektuell kompetanse, utviklet Montessori en modell for skolefellesskap.
Bærum Montessoriskole er et fellesskap som består av elever, lærere og foreldre. Sammen danner vi et sted som gir barn muligheten til å høre til. Skolen blir et sted der trygghet, tillit, varme og gjensidig respekt rommer alt. Tillitsforholdet som utvikler seg mellom de ulike medlemmene av felleskapet utvikles gjennom det felles ansvaret vi har for skolen vår. Når elever, lærere og foreldre samhandler rundt fellesoppgaver som betyr noe for skolens utvikling, vokser også følelsen av tilhørighet. Hos oss kan små ting være av stor betydning. Et vakkert tilrettelagt rom, en liten vennegruppe, en hyggelig dugnad, en utstrakt hånd, en takk eller bare smilet fra en person kan gjøre en forskjell. Frihet for Maria Montessori var alltid knyttet til ansvar. Muligheten til å bevege seg rundt på skolen, samhandle med elever i ulike aldre, bidra og være til hjelp er en viktig del av vårt konsept. Vi etablerer rutiner som oppfordrer elever til å ta ansvar og reflektere over egen praksis. Dette legger til rette for anerkjennelse og utvikling. Konsekvensene av de gode beslutningene som blir tatt gir i neste runde mer frihet og mer ansvar. Det bygger opp personlighet og modenhet, som gir grunnlaget for økt ansvar og skaper en syklus som driver felleskapet som helhet til et høyere nivå. |
Mye er gjennomtenkt og forberedt for at barn, ungdommer og alle på skolen skal kunne få muligheten til å utvikle ferdigheter for å håndtere utfordringene hverdagen byr på både her på skolen, men også hjemme og etter hvert i samfunnet.
I ethvert miljø der mennesker er sammen, vil det alltid være dilemmaer og uenigheter. Vårt ansvar er å utvikle elevenes etiske bevissthet og deres evne til dialog og positivt sosialt samspill. Som en del av et felleskap er det viktig med noen «kjøreregler» slik at alle vet hvilke forventinger vi har til hverandre. Det stilles høye krav til alle voksne på skolen. Det er forventet at de skal være rollemodeller alt fra når det kommer til væremåte, samarbeid, kommunikasjon eller å ivareta det fysiske miljøet. Alle skal kjenne på ansvaret de har for utviklingen av felleskapet. Foreldre spiller også en viktig rolle i utviklingen av felleskapet vårt. Gjennom tilstedeværelse på møter, dugnader eller andre aktiviteter skolen og FAU organiserer, men også i måten det snakkes om andre, andres barn og skolen. Å lære å jobbe og være sammen med andre i et fredelig og omsorgsfullt samfunn, er kanskje den viktigste livsferdigheten et montessorimiljø byr på. BMS er mer enn en skole, BMS er et felleskap! |