Praktisk informasjon
Karakterer og eksamen
Elevene får underveisvurdering og halvårsvurdering uten karakter gjennom hele ungdomsskoleløpet. Elevene på vår skole får kun karakterer på 10. trinn. Elevene får standpunktkarakterer på vitnemålene sine, slik at de søker til videregående skole på lik linje med elever fra offentlige skoler.
Skoleåret 24/25 er det siste året våre elever skal delta på eksamensordningen. Fra og med skoleåret 25/26 er alle montessoriskoler fritatt fra eksamensordningen.
Her kan man lese mer om dette: https://montessorinorge.no/ny-ordning-godkjent-helhetlig-vurdering-uten-eksamen/
Foruten selve pedagogikken er det viktig å være klar over noen viktige forskjeller i vårt skoletilbud.
Faget «Arbeid»
I læreplan for montessoriskolen er valgfagene erstattet med faget «Arbeid». Praktisk arbeid er sentralt i pedagogikken og skal knyttes til det teoretiske arbeidet i alle fagene der det er relevant og er en viktig del av hverdagen i gruppen. Timene i faget «Arbeid» sikrer tilstrekkelig med tid til disse viktige aktivitetene. Faget «Arbeid» vurderes med deltatt/ikke deltatt. Praktisk arbeid ansees som like viktig som de teoretiske fagene. Det legger til rette for bruk av utforskning, anvendelse, fysisk aktivitet og ikke minst produksjon og handel. Praktisk arbeid, som er meningsfylt og engasjerende gir overskudd og energi, og er en viktig avkobling fra tradisjonelt, teoretisk skolearbeid.
Fremmedspråk/fordypning
Vi er forpliktet til å tilby minst ett fremmedspråk og ett fordypningsfag. Pr. i dag tilbyr vi spansk og tysk som fremmedspråk og fordypning i arbeid for de elevene som ikke tar fremmedspråk. Vi oppfordrer alle til å velge å følge et fremmedspråk, da det kan få konsekvenser på videregående for dem som velger å ta fordypningsfag i stedet. Ta kontakt med rådgiver eller rektor dersom dere har spørsmål om dette.
Mat og helse/musikk
Noen ungdomsskoler gir avsluttende karakterer i enkelte fag etter 9. trinn, for eksempel mat og helse. Fordi vi har aldersblandet og tverrfaglig undervisning, avslutter ikke våre elever noe fag i 9. trinn, men fortsetter å jobbe i alle fagene ut 10. trinn.
Spesielle hensyn for 10. trinn
I løpet av 10. trinn begynner elevene å nærme seg andre del av tredje utviklingstrinn. De begynner å bli rastløse og er forventningsfulle til det neste store steget i deres liv, nemlig videregående skole. I starten av skoleåret er de ofte sterkt til stede i gruppen som rollemodeller og veiledere, men utover året trekker de seg ofte mer og mer ut av gruppen og blir en sammensveiset gjeng som er på vei til noe nytt og ukjent. De er ofte opptatt av valget de skal ta og eksamenene de snart står overfor. De er ikke like interessert i å vedlikeholde og lede gruppen. Dette gir rom for at yngre elever tar over lederskapet og organiseringen. Dette krever litt tilrettelegging og det kan være ulike behov fra år til år, og derfor observerer pedagogene gruppens behov fortløpende og legger til rette for disse nye behovene når de oppstår.
Noen av tiltakene går igjen fra år til år, og disse er for eksempel:
Samarbeid hjem-skole
Kontaktlærerne er tilgjengelige for dialog om elevenes faglige og sosiale utvikling. Foresatte og elev inviteres til utviklingssamtale med kontaktlærer to ganger i året.
Vi har flere foreldremøter i året:
Elevene får underveisvurdering og halvårsvurdering uten karakter gjennom hele ungdomsskoleløpet. Elevene på vår skole får kun karakterer på 10. trinn. Elevene får standpunktkarakterer på vitnemålene sine, slik at de søker til videregående skole på lik linje med elever fra offentlige skoler.
Skoleåret 24/25 er det siste året våre elever skal delta på eksamensordningen. Fra og med skoleåret 25/26 er alle montessoriskoler fritatt fra eksamensordningen.
Her kan man lese mer om dette: https://montessorinorge.no/ny-ordning-godkjent-helhetlig-vurdering-uten-eksamen/
Foruten selve pedagogikken er det viktig å være klar over noen viktige forskjeller i vårt skoletilbud.
Faget «Arbeid»
I læreplan for montessoriskolen er valgfagene erstattet med faget «Arbeid». Praktisk arbeid er sentralt i pedagogikken og skal knyttes til det teoretiske arbeidet i alle fagene der det er relevant og er en viktig del av hverdagen i gruppen. Timene i faget «Arbeid» sikrer tilstrekkelig med tid til disse viktige aktivitetene. Faget «Arbeid» vurderes med deltatt/ikke deltatt. Praktisk arbeid ansees som like viktig som de teoretiske fagene. Det legger til rette for bruk av utforskning, anvendelse, fysisk aktivitet og ikke minst produksjon og handel. Praktisk arbeid, som er meningsfylt og engasjerende gir overskudd og energi, og er en viktig avkobling fra tradisjonelt, teoretisk skolearbeid.
Fremmedspråk/fordypning
Vi er forpliktet til å tilby minst ett fremmedspråk og ett fordypningsfag. Pr. i dag tilbyr vi spansk og tysk som fremmedspråk og fordypning i arbeid for de elevene som ikke tar fremmedspråk. Vi oppfordrer alle til å velge å følge et fremmedspråk, da det kan få konsekvenser på videregående for dem som velger å ta fordypningsfag i stedet. Ta kontakt med rådgiver eller rektor dersom dere har spørsmål om dette.
Mat og helse/musikk
Noen ungdomsskoler gir avsluttende karakterer i enkelte fag etter 9. trinn, for eksempel mat og helse. Fordi vi har aldersblandet og tverrfaglig undervisning, avslutter ikke våre elever noe fag i 9. trinn, men fortsetter å jobbe i alle fagene ut 10. trinn.
Spesielle hensyn for 10. trinn
I løpet av 10. trinn begynner elevene å nærme seg andre del av tredje utviklingstrinn. De begynner å bli rastløse og er forventningsfulle til det neste store steget i deres liv, nemlig videregående skole. I starten av skoleåret er de ofte sterkt til stede i gruppen som rollemodeller og veiledere, men utover året trekker de seg ofte mer og mer ut av gruppen og blir en sammensveiset gjeng som er på vei til noe nytt og ukjent. De er ofte opptatt av valget de skal ta og eksamenene de snart står overfor. De er ikke like interessert i å vedlikeholde og lede gruppen. Dette gir rom for at yngre elever tar over lederskapet og organiseringen. Dette krever litt tilrettelegging og det kan være ulike behov fra år til år, og derfor observerer pedagogene gruppens behov fortløpende og legger til rette for disse nye behovene når de oppstår.
Noen av tiltakene går igjen fra år til år, og disse er for eksempel:
- Egen fordypnings-time i eksamensfag for 10. trinn slik at de kan fordype seg og utfordre seg i fagenes mer komplekse deler
- Matteworkshop hver onsdag med veiledning i arbeid med oppgaver
- Ekstra tid til å arbeide sammen med medelever på sitt eget trinn, fordi de er i samme situasjon og trenger tid og rom for å snakke om og undre seg over det neste steget
- Utdanningsvalgs-timer som er skreddersydd deres behov og interesser
Samarbeid hjem-skole
Kontaktlærerne er tilgjengelige for dialog om elevenes faglige og sosiale utvikling. Foresatte og elev inviteres til utviklingssamtale med kontaktlærer to ganger i året.
Vi har flere foreldremøter i året:
- Felles foreldremøte for hele gruppe 3 der dere får møte lærerne og høre om våre rutiner, prosjekter og hvordan vi gjennomfører pedagogikken i praksis
- Informasjonsmøte for 6. trinns foreldre og elever om overgangen til gruppe 3
- Informasjonsmøte for 10. trinns foreldre om innsøking til videregående skole
- Dialogmøter om ulike tema med 8. trinn og 9. trinn etter behov